Etablererservice
Rana Utvikling tilbyr gratis konsultasjoner som en del av etablererservice. Dessuten tilbyr selskapet bistand og tjenester som bidrar til vekst og utvikling for bedrifter i regionen.
Ny dypvannskai er en langsiktig investering i industriell vekst og næringsutvikling
Kystverket eier prosjektet og statlige myndigheter finansierer 250 millioner kroner i utbedring av farleden både fram til ny dypvannskai i Mo Industripark og kommunalt eide Toraneskaia, samt håndtering av gammel forurenset masse som vil gi store miljøforbedringer i fjorden.
Kommune og industri finansierer bygging av ny kai som får sjødybde på 15 meter: Det gjør det mulig med anløp av betydelig større skip og gi økt kapasitet for flere båter ved en av Norges travleste godskaier. I tillegg vil driften i hele Mo i Rana havn bli mer samordnet og effektivt for næringslivet.
Fra Mo i Rana havn skipes det ut metaller med en årlig eksportverdi i 2023 på 10 milliarder kroner.
Utviklingen av havn og farled i Mo i Rana og muligheten for å få mere gods over på sjø, henger tett sammen med muligheten til å skape ny næringsvirksomhet i en av Norges største industriregioner. God logistikk for eksisterende bedrifter er også avgjørende for videre drift og dermed sikring av fremtidig drift i regionen. Derfor er dypvannskaiprosjektet som også inneholder en ny intermodal terminal av stor betydning.
Havnetrafikken globalt er økende, og Rana Industriterminal er allerede i dag en av de travleste industriterminalene i Norge. I tillegg til kapasitet og kaistyrke, er begrenset seilingsdybde på kun 8 meter et problem. Mange av de over 100 bedriftene i Mo Industripark har vekstambisjoner fremover. Dette kombinert med store industriprosjekter planlagt i regionen gjør at veksten vil begrenses av manglende infrastruktur dersom vi ikke finner en løsning raskt.
Bedriftene i regionen konkurrerer globalt, og effektiv logistikk er et kritisk element i deres konkurransekraft. Sjøveien er det eneste solide alternativet for råstoff inn og ferdigprodukter ut. Det er også det mest miljøvennlige. Gods på vei er ikke et reelt alternativ for mange industriprodukter og har dessuten store negative miljø- og klimaeffekter. Det haster derfor å investere i økt havnekapasitet og farled i Rana. Etablering av en ny intermodal terminal i kombinasjon med ny dypvannskai vil også åpne for nye transportmuligheter mellom veg, bane og sjø.
Kystverket fikk beskjed i desember 2021 om å gå i gang med et felles prosjekt om innseiling- og dypvannskaiprosjektet. Samarbeidsavtalen mellom Rana kommune og Kystverket er signert. Anleggsaktiviteten starten i 2024 og ferdigstillelse forventes sommeren 2026.
Mo i Rana som mottakssted for NATO-styrker
Med Sverige og Finlands inntreden i NATO har det sikkerhetspolitiske landskapet i Norden endret seg dramatisk. Det tidligere sør-nord-perspektivet med fokus på Nord-Norge har nå blitt snudd til et vest-øst-perspektiv. Dette skiftet understreker viktigheten av effektive mottakshavner og transittområder for allierte styrker, ikke bare for Norges forsvar, men for hele den nordiske regionen. E12 regionen fra Mo i Rana i Norge via Umeå i Sverige til Vasa i Finland kan utvikles til en strategisk korridor for forsvar og beredskap.
I en mulighetsstudie utført av Hofftun Consulting framstår Mo i Rana som en ideell kandidat for å være et viktig mottakssted og transittområde for NATO-styrker i Nord-Norge. Studien er basert på en rekke rapporter fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) og nylige sikkerhetspolitiske endringer i Norden. Den peker på flere faktorer som gjør Mo i Rana særlig egnet for denne strategiske rollen.
Havneanlegg i verdensklasse
Mo i Rana havn utmerker seg med en rekke egenskaper som gjør den ideell for militære formål:
Rana Utvikling tilbyr gratis konsultasjoner som en del av etablererservice. Dessuten tilbyr selskapet bistand og tjenester som bidrar til vekst og utvikling for bedrifter i regionen.