Freyr – batterifabrikk i Mo i Rana
Grønn industriutvikling
Mo i Rana har en av de største industriklyngene i Norge. Få byer har vist større evne til å møte store utfordringer med omstilling og nyskaping. Inkludert å ta rollen som godt vertskap for grønne etableringer, noen av de i stor skala.
Mo Industripark har 110 bedrifter med 2900 arbeidsplasser. Med en årlig eksport på 10 mrd. kroner gjør industriparken Rana både til Nord-Norges industrielle hovedmotor og største eksportkommune.
Mo i Rana har i all moderne historie møtt endrede markeder og muligheter med vilje til omstilling og forandring. Vi har vist stor evne til å samarbeide og mobilisere for å erstatte gamle jobber med nye, utvikle og tilpasse kompetansen til nye behov. Det er sagt at vi har et slags industrielt DNA, som driver fram en grønn industripark i verdensklasse og følger opp visjonen om å bli grønn industrihovedstad.
Å være i front er krevende. Det er nødvendig å våge for å vinne selv om ikke alle satsinger blir til suksess. Selv av tilbakeslag høster vi verdifulle erfaringer, finner nye muligheter og handlingsrom, arbeider fram nye prosjekter, tiltrekker oss nye etableringer. Det gjør at Rana kommer etter omstillinger ut som sterkere industriklynge og lokalsamfunn.

Freyr la igjen 4 milliarder
Mo i Rana ble vertskap for den første storskala satsingen på battericelleproduksjon i Norge. Etableringen fikk sterk politisk støtte fra de to siste regjeringer, og mottok tilsagn om milliardstøtte fra EU-kommisjonen. Freyr ble vurdert som et viktig bidrag til å gjøre Europa mer selvforsynt og mindre avhengig av andre kontinenter.
Pilene pekte oppover og private investorer satset i Mo i Rana. Men etableringen måtte etter hvert stilles på vent. Først fordi USA ville batterier og grønn industri enda mer enn Norge, og ga statlig støtte som var vanskelig å konkurrere med. Deretter førte kinesisk dumping av battericeller i Europa til at prisene falt som en sten. Mange batteriplaner i Europa ble skrinlagt.
At Freyr trakk seg ut av Norge var et tilbakeslag, spesielt for de direkte berørte. Men Rana sto på ingen måte tomhendte tilbake. Det var allerede reist industribygg på 100 000 kvm og investert for 4 mrd. kroner. Bygg, trafoer og infrastruktur drar ingen steder, men vil bli benyttet til nye etableringer med mye verdiskaping.
Freyr i Mo i Rana var ikke bygd på statlige subsidier, selv om påstanden fortsatt gjengis i media. Slik var finansieringen av Freyrs satsing i Norge:
- 233 000 000 NOK (233 mill.) i statlig støtte til forskning og innovasjon.
- 3 800 000 000 000 NOK (3,8 mrd.). Privat og i hovedsak amerikansk kapital finansierte 95 % av de bygg og anlegg som står igjen etter Freyr i Mo i Rana.
Kunnskapsparken Bodø (KpB) har beregnet at Freyrs investeringer i Norge førte til økte skatteinntekter til Norge på 883 mill. kroner, dvs. nær fire ganger mer inntekter til stat og kommune enn den statlige støtten til Freyr. Freyrs anskaffelser bidro videre til 2500 årsverk utført av norske leverandører og egne ansatte i anleggsperioden fra 2021 til 2023. Lenke til rapport fra KpB (2024): PowerPoint-presentasjon
Freyr bidro også på andre måter til samfunnsutvikling, med 15 mill. kroner til bygging av ny flyplass på Helgeland og med 5 mill. kroner til et prosjekt for vekstmobilisering via Rana Utvikling. Rana kommune kjøpte aksjer for 10 mill. kroner i Freyr i tidlig fase. Aksjene ble solgt i 2025 for over 30 mill. kr., dvs. 20 mill. kr. i netto til fellesgoder i Rana.
Beste kommune i næringsutvikling
Rana kommune, Nordland fylkeskommune og Freyr laget sammen et prosjekt for vekstmobilisering, koordinert av Rana Utvikling. VekstMObilisering – Rana Utvikling. Det handler om å tilrettelegge for etableringer og samfunnsutvikling: Rekruttering av ansatte, fremme tilflytting, utdanning og kompetanse, leverandørutvikling, profilering, omdømme og byutvikling.
Samarbeidet og mobiliseringen ble en suksess. NHO og Kommunenes sentralforbund (KS) kåret i 2022 Rana til beste vertskapskommune i Norge for næringsutvikling. Godt samspill med nye metoder gjorde Mo i Rana til et attraktivt sted å flytte til for den ypperste kompetanse, da ingeniører og andre fagfolk på kort tid ble rekruttert fra et tyvetalls land over hele kloden. Et HR-nettverk av mange bedrifter ble etablert, som har utviklet seg videre etter Freyr. Et annet eksempel på resultater er at RU utviklet et helt nytt E-kurs kurs for innvandrere. Kurset er også tatt i bruk av Oslo og snart av flere norske kommuner.
Erfaringene som gjorde Rana til vinner i kommune-NM for næringsutvikling, kommer godt med framover: I rekruttering av kompetanse og innflyttere både til etablerte bedrifter og nyetableringer, bygging av utdanningstilbud på Campus, samspill om byutvikling og andre aktiviteter i en helhetlig tilrettelegging for næringsliv, kommune og samfunn.
Spenstige prosjekter og investeringer
Rana utvikling tilrettelegger store investeringer og etableringer, som Rana kommunes næringsselskap, prosjektleder for Venture North og i andre roller
I Mo Industripark er det mer lønnsomt enn andre steder å satse på avkarbonisering og grønne etableringer: Dette fordi bedriftene kommer til dekket bord med kompetanse i mange nabobedrifter, en komplett infrastruktur med etablerte arealer og små naturinngrep. Her gjenbrukes energi og materialer i Norges største lokale system for sirkulær økonomi.
Derfor kan Mo i Rana gå foran i avkarbonisering av industriprosesser. Rana Gruber følger ambisjonen om å bli første jernmalmprodusent i verden uten CO2-utslipp. Celsa, som hver uke resirkulerer en mengde skrapstål tilsvarende to Eiffel-tårn til nye produkter, skal er også i gang med å kutte store utslipp og utnytte energien enda bedre.
Elkem Rana har testet fangst av CO2 som første smelteverk i verden. Nå arbeider Elkem sammen med naboen Ferroglobe for fullskala fangst, transport og lagring av CO2.
Vil femdoble produksjonen og kutte utslippene
SMA Minerals foredler kalk og dolomitt med stålverk og annen industri som største marked. SMA vil nå sammen med amerikanske Infinium investere 13 milliarder kroner i en femdobling av produksjonen i Mo Industripark. Det vil bli skapt 250 nye industriarbeidsplasser og miljøgevinstene blir store. Driften blir utslippsfri. Store mengder CO2 som fanges i kalsineringen i ovnene, skal bli blandet med hydrogen og prosessert til e-fuel for luftfarten. Mineralenes verdikjede er lokal, norsk og nordisk, og bidrar til å gjøre Norge og EU mindre avhengig av andre kontinenter. SMA har allerede mottatt 287 mill. kroner fra regjeringen og Enova til første byggetrinn, og de spenstige planene blir realisert gitt at bedriften tildeles nok kapasitet i kraftnettet.
Dette er eksempler på prosjekter og etableringer. Det kunne vært nevnt mange flere. Inkludert at de store anleggene etter Freyrs Giga Arctic står klar for ny virksomhet.

ALLAN BERG
PROSJEKTANSVARLIG
KONTAKT
Mail: allan@ru.no
Telefon: +47 97 98 58 65

OLE M. KOLSTAD
PROSJEKTANSVARLIG
KONTAKT
Mob: +47 948 61 306
E-post: ole.kolstad@ru.no